10 jaar Pavo & ForFarmers: ‘Gezondheid van het paard staat altijd voorop’
Het is 10 jaar geleden dat Pavo onderdeel werd van ForFarmers. In deze tien jaar is er veel gebeurd en heeft Pavo qua ontwikkeling op meerdere vlakken enorme sprongen gemaakt. “Maar bij alles wat we doen staat de gezondheid van het paard voorop”, vertelt Pavo-directeur Aart Freriks. Pieter Wolleswinkel CEO van ForFarmers beaamt dit en vult aan: “Pavo is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de groeimotoren onder ons bedrijf.”
In 2013 werd Pavo als onderdeel van de overname van Hendrix onderdeel van ForFarmers. Iets waar zowel Freriks als Wolleswinkel niet bij betrokken waren. Zij werden pas later onderdeel van ForFarmers/Pavo. Wolleswinkel begon in 2014 bij ForFarmers Duitsland als directeur van de business unit Noord, inmiddels is hij CEO van heel ForFarmers. Hij vertelt: “Pavo is binnen ForFarmers altijd al bijzonder geweest, enigszins een vreemde eend in de bijt in onze boerenbusiness. De paardensector heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het komt vanuit een situatie waarin de boer achter de varkensschuur ook een paard had staan die gevoerd moest worden, maar inmiddels heeft er een enorme professionalisering plaatsgevonden in deze sector. Hier heeft PAVO enorm op ingespeeld. De afdeling ‘paard’ was nooit core-business bij ForFarmers, maar dat is juist nu veranderd. Bij de afgelopen strategiesessie is Pavo benoemd als een groeimotor onder het bedrijf. Pavo draagt bij aan het bedrijfsresultaat van ForFarmers.”
Ook Freriks weet nog dat ‘paard’ in de beginjaren na de overname niet echt meetelde binnen ForFarmers. Zelf is Freriks vanaf 2017 als directeur van Pavo in dienst bij ForFarmers en hij heeft een behoorlijke verschuiving gezien. “Kort na de overname in 2013 wist ForFarmers niet goed wat ze nu met die paarden aan moesten. In de bedrijfsstrategie die in 2013/2014 was opgezet, kwam het woord ‘paard’ niet voor. In 2022 na de herijking van de ForFarmers strategie is ‘paard’ juist een belangrijk onderdeel van de toekomst. In de afgelopen jaren heeft Pavo gedaan wat afgesproken was en is daarmee uitgegroeid tot een vaste waarde.”
Organisatie en uitdagingen
Na zijn aantreden heeft Freriks in eerste instantie de organisatiestructuur bij Pavo onder handen genomen. “Heldere functies, duidelijke verantwoordelijkheden, daadkracht en een goede overlegstructuur. Dat is de basis. Het is mooi om te zien dat we bijdragen in de ontwikkeling van mensen, jong en oud. We zijn gegroeid als merk, in omzet, in winstbijdrage. Vooral in Duitsland zijn grote stappen gezet, onder andere ook door de overname van Mühldorfer. En ook Denemarken, Zweden, Oostenrijk en Spanje zijn veel meer verbonden met ons.”
Natuurlijk zijn er ook uitdagingen onderkent hij, die moeten er ook zijn. “De integratie van Mühldorfer, maar ook de verhuizing van het warehouse in 2021 heeft het nodige gevraagd van het team.”
Gevraagd naar de uitdagingen noemt Wolleswinkel dezelfde onderwerpen en voegt daar de hyperinflatie en de enorme stijging van de grondstofprijzen aan toe. Wolleswinkel: “Het mooie bij Pavo is dat er een enorm sterk team staat dat er altijd de schouders onder zet. Ze hebben een goede mindset en denken in oplossingen. Dat is echt een kracht van dit team.”
Toekomst
Voor de toekomst zien beide heren nog genoeg kansen. “We gaan bouwen aan een nog mooier bedrijf”, aldus Freriks. “In bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk liggen nog volop kansen om te groeien. En in Italië hebben we net voet aan wal gezet.” Ook qua portfolio is Pavo continue op zoek naar vernieuwing. “We doen veel onderzoek en volgen ook de ontwikkelingen elders in de paardenwereld op de voet. We blijven ons portfolio aanpassen op wat er speelt in de markt. De gezondheid van het paard staat bij de ontwikkeling van onze producten altijd voorop. We weten steeds meer, waardoor we ook in staat zijn steeds betere en passende producten te maken.”
Ook Wolleswinkel ziet deze kansen. “Pavo is een A-merk. De gezondheid van het paard staat bij ons echt voorop. Zowel in het productportfolio als voor onze positie in bepaalde landen zie ik groeipotentie. Dat kan een zelfstandige groei zijn, maar ook groei gerealiseerd door overnames. Ik ben daarnaast ook heel benieuwd wat de digitalisering gaat doen, bijvoorbeeld de verkoop via Amazon.”
Tot slot laat Wolleswinkel weten dat hij trots is op een merk als Pavo binnen ForFarmers. “Pavo is heel verschillend qua aanpak als onze andere merken, maar het is een heel prettig merk om te hebben binnen ForFarmers. Het is een heel zelfstandige groep die hun eigen verantwoordelijkheid nemen, maar wel een onderdeel van van ForFarmers zijn. Samen hebben ze een heel goede drive naar voren.”